حمل و نقل دریایی

حمل و نقل دریایی کالا⭐️خدمات کشتیرانی و حمل و نقل دریایی بار

حمل و نقل دریایی

در تعریف کلی حمل و نقل دریایی، باید بگوییم که جابه‌جایی هر گونه کالا با استفاده از انواع کشتی، قایق، شناور و بسیاری وسایل شناور دیگر از روی اقیانوس‌ها، دریاها، دریاچه‌ها، کانال‌ها و رودخانه‌ها را حمل و نقل دریایی می‌گویند. بسیاری از کالاهایی که در دنیا جابه‌جا می‌شوند دارای حجم و وزن زیاد هستند. جابه‌جایی این‌گونه کالاها به روش زمینی و هوایی یا به صرفه نیست و در برخی موارد غیرممکن است. به همین دلیل است که استفاده از انواع روش‌های حمل و نقل دریایی بسیار مرسوم و متداول است.

به هر حال وقتی حمل و نقل دریایی مطرح میگردد کشتی های باری که ‏حتی برای حمل کالاهای مختلف با ویژگیهای خاصی تجهیز شده اند به ذهن متبادر می شود. بنادر و امکانات بندری و تجهیزات تخصصی زیادی توسعه یافته اند تا این نوع حمل و نقل بویژه در زمان تخلیه و بارگیری با اطمینان و سرعت بالا انجام شود.

یکی از بهترینروش های حمل و نقل بین المللی کالا، حمل و نقل دریایی است.حمل و نقل دریایی موثرترین شیوه برای جا به جایی کالا در سطح بین المللی و واردات کالا است. سالانه بیشترین میزان حمل و نقل کالا را در جهان به عهده دارد. امکان جابه جایی حجم زیاد بار در هر کشتیاز مهم ترین ویژگی های ترابری به حساب می آید. علاوه بر این موضوع ارزان بودن نسبی حمل و نقل دریایی مزیت دیگر این روش ترابری است. هم چنین در حمل و نقل دریایی امکان جا به جایی بارهایی با حجم بزرگ نیز وجود دارد. بارهای بسیار بزرگ به سختی در وسایل نقلیه ی زمینی یا قطار یا هواپیما جا داده می شوند. اما این بارها به راحتی در باربری های دریایی جا به جا می شوند.

 

حمل و نقل بار از طریق دریا

 

انواع روش های حمل و نقل دریایی:

روش حمل و نقل چارترینگ (Chartering)

یکی دیگر از انواع روش‌های حمل دریایی ایران روش حمل و نقل دریایی چارترینگ می‌باشد. از این روش زمانی استفاده می‌شود که بارها بسیار بزرگ و حجیم باشند و امکان بسته‌بندی آن‌ها وجود نداشته باشد. برای اینکار باید کشتی‌های باربری حتما اجاره شوند.

روش حمل و نقل ترانشیپ (Transhipment) در حمل دریایی بار

در روش حمل و نقل دریایی ترانشیپ کالاها از یک کشتی به کشتی دیگر منتقل می‌شود. زمانی این روش اتخاذ می‌شود که یک بندر به صورت مستقیم قادر به حمل دریایی کالا نباشد؛ به گونه‌ای که ممکن است فضای کافی برای ورود کشتی‌های ترانزیتی را نداشته باشد.

روش حمل و نقل گروپاژ (groupage) در حمل دریایی کالا

یکی از روش‌های رایج در حمل و نقل دریایی ایران روش حمل و نقل دریایی گروپاژ می‌باشد. در این روش چند تاجر با یکدیگر قرارداد امضا کرده و کالاهای خود را به صورت گروهی از طریق یک کشتی ارسال می‌کنند. همچنین، می‌توان کوچکترین کالاهای خود را از طریق این روش ارسال کرد. اینکار باعث می‌شود تا هزینه‌های ترانزیت بار برای تاجران به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یابد.

روش حمل و نقل کالاهای فله‌ای (Bulk) در حمل بار دریایی

روش حمل دریایی به صورت بار فله (Bulk) شباهت زیادی به چارترینگ دارد با این تفاوت که هر کالایی چه کوچک و چه بزرگ بدون بسته‌بندی و به صورت فله‌ای ترانزیت می‌شوند. اما، بیشتر کالاهای کوچک از طریق این روش ترانزیت می‌شوند.

کشتیرانی دریا تجارت ایمان با کلیه خدمات حمل دریایی آماده اجرای پروژه شما عزیزان میباشد بگونه ای که با مشاوره و همچنین وجود کارشناسان آگاه و کارآزموده بتواند در امور حمل و نقل بهترین گزینه برای شما باشد.

حمل و نقل دریایی کالا به روش حمل کراس استافینگ Cross Stuffing

منظور از روش حمل و نقل دریایی کراس استافینگ انتقال کالا از یک کشتی به کشتی دیگر و ادامه مسیر می باشد. از روش کراس استافینگ در شرایط تحریم و بنادر کوچک استفاده می شود. 

معمولا کشتی های بزرگ به بنادری که قابلیت پهلو گرفتن آن ها را ندارند وارد نمی شوند، کشتی در یک بندر نزدیک پهلو میگیرد و کالاهای مورد نظر به کشتی های کوچک تخلیه و آنها راهی بندر شده و کالاها را تخلیه می کنند. روش کراس استافینگ تنها در واردات کالا صورت نمی گیرد بلکه همین عمل بصورت عکس در صادرات هم صورت می پذیرد. نکته مهم این است که در روش کراس استافینگ حتما یکی از کشتی ها باید دارای جرثقیل جهت تخلیه کالا های مورد نظر باشند و گاها خطراتی هم در حین این جابجایی کالاها را تهدید می کند. اما کشورهایی مثل ایران که درگیر تحریم های شدید بین المللی می باشند بر اساس شرایط خاص از این روش بخصوص برای واردات کالای خود استفاده می کنند.

 

حمل و نقل دریایی بار

 

مزایای حمل و نقل دریایی:

  1. یکی از مهمترین مزایای حمل و نقل دریایی مقرون به صرفه بودن آن به نسبت روش های دیگر حمل و نقل است. به همین جهت اکثر تجار و بازرگانان ترجیح می دهند که محمولات خود را از راه های دریایی منتقل کنند و همین امر باعث شده بالاترین حجم ترانزیت کالا از راه های دریایی باشد.
  2. یکی دیگر از مزیت های انتقال دریایی نسبت به سایر روش ها، ثابت بودن نرخ کرایه حمل و نقل است. البته باید گفت که نرخ کرایه کشتی های آزاد با توافق صاحب بار و شرکت حمل و نقل تعیین می شود.
  3. دیگر مزمیت حمل و نقل دریایی در امکان حمل بار با تناژ بالاست. کشتی های بزرگ باربری می توانند تا حدود 500 هزار تن را حمل کنند و این مزیت عالی است برای بازرگانان بزرگ که نیاز به حمل بار در تناژ بالا دارند.
  4. حمل و نقل دریایی یکی از روش های مطمئن برای جابجایی محموله های سنگین است. ضریب ایمنی و اطمینان در این روش از حمل و نقل بسیار بالاست. به این دلیل که افرادی که محموله را حمل می کنند وظیفه دارند که استاندارد ها و مقررات بین المللی حمل و نقل در آبهای آزاد را بطور کامل رعایت کنند. این روش به عنوان یکی از بی خطر ترین و مطمئن ترین روش های حمل و نقل شناخته می شود.

در کل می‌توان از حمل و نقل دریایی به عنوان بهترین انتخاب برای حمل کالاهای سنگین و حجیم با قیمتی ارزان و با کم‌ترین خسارت و آسیب دیدگی استفاده کرد.

معایب حمل و نقل آبی:

  • شاید تنها عیب حمل و نقل آبی طولانی بودن زمان رسیدن کالا به مقصد در مقایسه با روش های دیگر (زمینی، هوایی) باشد. بیشتر تاجرینی که زمان برایشان اهمیت ندارد اولین گزینه ای که برای حمل بارشان انتخاب می کنند روش دریایی است.
  • مشکلات دیگری از قبیل دریازدگی، احتمال ابتلای خدمه و مسافران کشتی به بیماری های شایع در مناطق گرمسیر و مرطوب، تغییر ناگهانی دما و شرایط آب و هوایی متغییر که بر روی مسافران و خدمه تاثیر میگذارد را می توان از دیگر معایب حمل و نقل آبی دانست.

 

حمل با کانتینر از مهم‌ترین روش های حمل بار دریایی

کانتینرها از کاربردی‌ترین موارد در حمل و نقل با کشتی به شمار می‌روند. کاربرد کانتینر در روش های حمل آبی آن‌قدر فراگیر است که گاهی جمله روش های حمل بار دریایی را همان حمل با کانتینر می‌دانند. البته تنوع روش های حمل آبی دایره‌ای وسیع‌تر از حمل با کانتینر را شامل می‌شود. با این حال بیش از نود درصد روش های حمل دریایی با کانتینر صورت می‌گیرد که در این مقاله نیز میتوانید از انواع کانتینرهای دریایی اطلاعاتی کسب نمایید.

کانتینر یک محفظه بزرگ و ایمن استاندارد برای حمل و نقل است. این محفظه‌ها در انواع وسایل حمل و نقل از کشتی‌های بزرگ گرفته تا کامیون‌ها قابل استفاده هستند.  مزیت کانتینر‌ها این است که در جابه‌جایی بین وسایل مختلف نیازی به تخلیه آن‌ها نیست. در حقیقیت کالاهای موجود در کانتینر با خود آن به صورت یکجا تا مقصد انتقال می‌یابند.

بر روی کانتینرها معمولا کدهایی درج می‌شود. این کدها اختصاصی هستند و سبب می‌شوند کانتینر مسیر مشخص خود را تا مقصد طی کند و احتمال طی مسیر اشتباه آن صفر باشد.

کانتینر‌ها از جنس‌های بسیار مقاوم ساخته می‌شوند که ضد ضربه و ضد نفوذ آب است. انواع کالاهای جامد، مایع و گاز با کانتینرها قابل حمل هستند بی‌آنکه امکان نشت آن‌ها وجود داشته باشد. به همین دلیل است که کانتینر در روش های حمل دریایی یک فاکتور فراگیر و مهم محسوب می‌شود.

 

حمل و نقل دریایی کالا

 

روش حمل ترکیبی در حمل و نقل دریایی

در میان روش های حمل آبی ممکن است نامی از حمل ترکیبی بشنوید. تعریف ساده حمل و نقل ترکیبی، عبارت از انتقال محموله با وسایل نقلیه گوناگون شامل کشتی، هواپیما، قطار، کامیون و … است.

این روش از روش های حمل دریایی به شکل تنگاتنگی با حمل کانتینری مرتبط است. چنان‌که شرح دادیم، کانتینرها در بین وسایل گوناگون حمل و نقل قابل جابه‌جایی هستند و این نقل و انتقالات تا مقصد نیازی به تخلیه کانتینر نخواهد داشت.
در این روش حمل می‌توان محموله‌های گوناگون را ترکیب کرد و پس از آن در خطوط جداگانه به مقصد رساند. حمل ترکیبی معمولا به عنوان روشی مقرون به صرفه شناخته می‌شود.

با استفاده از روش حمل و نقل ترکیبی می‌توانیم یک محموله را تا مسافت زیادی با کشتی حمل کنیم و پس از آن در مسیر خشکی آن را به مقصد برسانیم. در بسیاری از موارد این روش به کاهش هزینه‌های حمل و نیز ایمنی بیشتر کالاها کمک می‌کند.

حمل و نقل ترکیبی به دلیل استفاده از انواع وسایل نقلیه می‌تواند در گسترش تجارت و پیشرفت اقتصادی میان کشورهای گوناگون نقش مهمی ایفا کند.

 

انواع کشتی‌های کاربردی در حمل دریایی بار

حمل بار دریایی مستلزم آن است که صاحبان تجارت، کشتی متناسب با بار خود را به درستی انتخاب کنند. چنین کشتی‌هایی می‌بایست برای مقابله با علل تأخیر احتمالی مانند آب و هوای بد مجهزتر باشند. در ادامه با چند کشتی پرکاربرد در حوزه حمل و نقل دریایی آشنا می‌شویم.

فله بر‌ها

فله‌بر یک کشتی تجاری است که به ویژه برای حمل محموله‌های فله بسته‌بندی نشده مانند غلات، زغال سنگ، سنگ معدن، کلاف‌های فولادی و سیمان در انبار‌های بار خود طراحی شده است. از زمانی که اولین کشتی فله‌بر تخصصی در سال 1852 ساخته شد، این کشتی‌ها روز به روز بزرگتر وپیچیده ترشدند.

فله برهای امروزی ظرفیت‌های خوبی از بابت، ایمنی، کارایی و دوام در حمل و نقل دریایی دارند.

کشتی‌های کانتیری باکس

نوعی از کشتی‌های باری که در عرصه حمل ونقل دریایی فعال هستند، کشتی کانتینری باکس ship یا کانتینر سفالی نامیده می‌شود. این نوع کشتی در حقیقت یک کشتی باری است که تمام بار خود را در کانتینر‌های به اندازه کامیون حمل می‌کند.

کشتی‌های کانتینری وسیله‌ای متداول برای حمل‌ دریایی بار هستند و در حال حاضر بیشتر محموله‌های غیر فله را در دریا‌ها حمل می‌کنند.

کشتی‌های لاینر باری

این کشتی تجاری است که محموله، کالا و مواد را از یک بندر به بندر دیگر حمل می‌کند. سالانه هزاران کشتی لاینر باری در دریا‌ها و اقیانوس‌های جهان تردد می‌کنند و بخش عمده‌ای از حمل ونقل دریایی را انجام می‌دهند.

کشتی های یخچالی در حمل دریایی

این نوع کشتی، دارای تجهیزاتی از قبیل یخچال ، سرد کننده و … می باشد که با توجه به ماهیت کالا، دمای آن قابل تنظیم و کنترل می‌باشند .

کشتی های مخصوص انتقال دام و طیور در حمل و نقل دریایی

در این نوع کشتی‌ها ، تمام الزامات (غذا ، آب و جایگاه مناسب و …) برای انتقال حیوانات مهیا می‌باشد.

کشتی های رو – رو (row-row)

نوعی کشتی‌های باری هستند که برای حمل محموله‌های چرخدار طراحی مانند اتومبیل، موتورسیکلت، کامیون، کامیون نیمه تریلر، اتوبوس، تریلر، و واگن‌های راه‌آهن طراحی شده‌اند. این کشتی‌ها معمولاً برروی چرخ‌های خود یا با استفاده از وسیله نقلیه سکویی حمل دریایی را انجام می‌دهند.

این کشتی‌ها دارای رمپ‌های داخلی یا ساحلی یا لغزش‌های قایق هستند که به محموله اجازه می‌دهد در هنگام بندر به طور مؤثر بر روی کشتی و خارج شود.

کشتی‌های کوچک‌تری که در میان رودخانه‌ها و سایر مسافت‌های کوتاه کار می‌کنند؛ اغلب دارای رمپ‌های داخلی هستند. ناگفته نماند اصطلاح RORO عموماً برای کشتی‌های بزرگ اقیانوس پیما استفاده می‌شود. همچنین رمپ‌ها و در‌ها ممکن است در قسمت عقب، کمان یا کناره‌ها یا ترکیبی از آن‌ها قرار گیرند.

کشتی های کانتینر در حمل دریایی کالا

بخش عمده ی حمل و نقل دریایی از طریق کشتی های کانتینری انجام می‌شود.این کشتی ها به صورت خودکار با جرثقیل های عظیم الجثه ی دروازه ای بارگیری و تخلیه می‌شوند.

تانکرهای نفت در حمل و نقل دریایی بار

تانکرهای نفتی از انواع کشتی‌های باری مخصوص برای انتقال نفت خام هستند. برخی مشخصات فنی آن‌ها با کشتی‌های باری بسیار متفاوت است. برای مثال مقاومت این کشتی‌ها در برابر نشت روغن، مقاومت ساختاری و سیستم پمپاژ برای بارگیری و تخلیه سوخت آن‌ها با دیگر کشتی‌های باری فرق دارد. این کشتی‌ها آن‌قدر بزرگ ساخته می‌شوند که مجبور هستند در دریاهای آزاد اسکله بزنند. جالب است بدانید که آن‌ها می‌توانند تا دو میلیون بشکه نفت را در خود جای دهند.

 

حمل و نقل کالا از طریق دریا

 

کشتی های حمل گاز

حامل‌های گاز اغلب در همان گروه تانکرهای نفتی دسته‌بندی می‌شوند، اما این نوع کشتی‌ها از فن‌آوری پیشرفته‌تری برای ذخیره گاز مایع که یک سوخت محبوب است، برخوردار هستند. این نوع از کشتی‌های باری را می‌توانیم به دو گروه LNG که مخصوص حمل گاز طبیعی مایع است و LPG تقسیم کنیم. تفاوت اصلی این دو گروه از انواع کشتی های باری حمل گاز، از لحاظ فنی است. در حقیقت LNG ها در دمای 17- درجه سانتی‌گراد و LPG در 50– درجه سانتی‌گراد و در فشار 18 کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع گاز حمل می‌کنند. حامل‌های LNG با مخازن بزرگ کروی روی عرشه قرار می‌گیرند.

 

اصطلاحات حمل و نقل دریایی

در حمل و نقل دریایی برخی اصطلاحات وجود دارد که دانستن آن‌ها کمک می‌کند تا بهتر متوجه عبارات و عناوین مربوط به این کار شوید. برخی از مهم‌ترین اصطلاحات حمل و نقل دریایی عبارتند از:

بارنامه (B/L)

بارنامه سندی است که برای حمل و وصول کالا صادر می‌شود. این سند بر حمل کالا از مبدأ به مقصد دلالت دارد. باید بدانید که بارنامه در تمام جهان به یک صورت نیست و بنا به مبدأ و مقصد اطلاعات متفاوتی در آن وجود دارد. البته برخی اطلاعات مانند وزن، قیمت، نوع کالا، شرکت تحویل دهنده، شرکت حمل و نقل و شرکت تحویل گیرنده معمولاً در تمام آن‌ها ذکر شده است.

بارگیری

یکی دیگر از اصطلاحات رایج در حمل و نقل دریایی بارگیری است. انتقال کالاها از بندر به داخل کشتی را بارگیری می‌گویند. باید بدانید که اگر کالایی از لبه کشتی جدا شود، خارج از مرحله بارگیری محسوب می‌شود. دانستن این نکته در تعیین خسارت و موارد مربوط به بیمه بسیار مهم است.

بارنامه ترانشیپ

یکی از مهم‌ترین اصطلاحات موجود در حمل و نقل دریایی، بارنامه ترانشیپ است. مهم‌ترین تفاوت این نوع بارنامه با سایر بارنامه‌ها مبدأ و مقصد بار است. در این نوع بارنامه مبدأ و مقصد دو کشتی هستند. زیرا کالا باید میان دو کشتی جابه‌جا شود.

حمل کننده یا کریر

کریر یکی دیگر از اصطلاحات رایج در حمل و نقل دریایی است. به شرکت‌هایی که کار حمل‌ و نقل کالاها را انجام می‌دهند، کریر می‌گویند.

فاس

به تحویل بار کنار کشتی فاس می‌گویند. زمانی که تعهد فروشنده، رساندن کالاها روی اسکله یا کنار کشتی است. پس از این که فروشنده کالاها را به بندر و اسکله رساند دیگر مسئولیتی در قبال کالا ندارد و تمام مسئولیت‌ها از آنجا به بعد، بر عهده خریدار است.

فوب

فوب به معنی تحویل کالا روی عرشه کشتی است. در برخی قراردادها، شرکت فروشنده موظف به تحویل کالا روی عرشه کشتی است. تا زمانی که کالاها به صورت کامل بارگیری شوند، تمام مسئولیت بر عهده فروشنده است.

سی اند اف (C&F)

از دیگر اصطلاحات رایج در صنعت حمل و نقل دریایی، سی اند اف است. سی اند اف به معنی مجموع ارزش کالا و هزینه کرایه جابه‌جایی است. این رقم در تصمیم‌گیری‌ها نقش مهمی‌ دارد.

سیف

سیف یکی دیگر از اصطلاحات مربوط به حوزه قیمت و هزینه در حمل و نقل دریایی است. سیف به معنی ارزش بیمه و کرایه کالاهاست. باید بدانید که کالاهایی که از طریق روش حمل و نقل دریایی جابه‌جا می‌شوند باید بیمه شوند. معمولاً دریافت بیمه به عهده صادرکننده یا فروشنده است.

 

حمل و نقل دریایی

 

تالی گیری

پس از صدور اجازه، عملیات تخلیه ‏آغاز می گردد و برای کنترل کالاهای تخلیه شده مشخصات ظاهری بسته ها بتدریج که ‏تخلیه می شوند در فهرست هایی ثبت می گردند که این عمل را تالی گیری می گویند و با ‏مشارکت نماینده گمرک ( بندر ) و موسسات حمل و نقل انجام می شود. به هر حال گمرک با ‏بندر مکلف است تا پانزده روز پس از خاتمه تخلیه با مؤسسه کشتیرانی تسویه حساب ‏نمایند و به همین منظور قبلاً برای هر قلم بارنامه قبض انبار صادر می شود. در گام بعد شرکت حمل با صاحب کالا تسویه حساب نموده، ترخیصیه و قبض انبار را به وی تحویل می دهند و صاحب کالا با در دست داشتن این اسناد و دیگر اسناد لازم اقدام به ترخیص کالا از گمرک می نماید.

تحویل از کشتی

تحویل از کشتی به این معنی است که بار از کشتی خارج و تحویل‌گیرنده شده است. گیرنده ممکن است گمرک، کشتی دیگر و یا خریدار باشد. معمولاً این که تحویل از کشتی باید باشد، در برگه‌های مربوط به بارنامه و قرارداد ذکر شده است.

تحویل از اسکله

تحویل از اسکله هم مانند تحویل از کشتی به محل تحویل بار اشاره دارد. این اصطلاح به معنی تحویل دادن بار در اسکله به گمرک یا خریدار است.

گیرنده کالا (Consignee)

به شخصی که کالا برای او ارسال شده است، گیرنده کالا می‌گویند. گیرنده کالا می‌تواند یک شرکت، موسسه و یا شخص خریدار باشد.

دریافت کننده (Receiver)

به فردی که در بندر، کالا را از کشتی تحویل می‌گیرد، دریافت کننده می‌گویند.

فرستنده (Shipper)

به کسی گفته می‌‌شود که کالا را از طرف خودش یا از طرف یک فرد دیگر ارسال می‌کند.

FCL

حمل و نقل دریایی FCL یا کانتینری که فقط شامل کالاهای یک نفر باشد.

LCL

حمل و نقل دریایی LCL یا کانتینری که کالاهای چند نفر در آن قرار گرفته باشد.

فعالیت فورواردی (Freight forwarder) در حمل و نقل دریایی

فعالیت فورواردی اصطلاحی است که بر یک فعالیت چند وجهی دلالت دارد. فعالیت‌هایی که دو طرف قرار داد، هماهنگی و کارهایی برای انجام جابه‌جایی کالا را انجام می‌دهند، فعالیت فورواردی گفته می‌شود. این فعالیت‌ها شامل موارد متفاوتی است. در ادامه به برخی از مهم‌ترین مواردی که در فعالیت فورواردی وجود دارد، اشاره کرده‌ایم.

  • رزرو فضا روی کشتی
  • پرداخت کرایه حمل
  • تهیه اسناد تجاری
  • خدمات مربوط به ترخیص کالا
  • بسته‌بندی کالا
  • انبارداری
  • بیمه

 

حمل و نقل دریایی کانتینری

یک کشتی که به طور خاص برای نگهداری مقادیر زیادی محموله فشرده در انواع مختلف کانتینر ساخته شده است، کشتی کانتینری (کشتی) نامیده می‌​شود. فرآیند ارسال محموله در کانتینرهای مخصوص به نام کانتینر سازی شناخته می​‌شود کشتی‌های باری هستند که تمام بار خود را در کانتینرهای بین‌وجهی به اندازه کامیون حمل می‌کنند، به روشی به نام کانتینرسازی. آن‌ها یک وسیله متداول حمل و نقل تجاری بین وجهی هستند و در حال حاضر بیشتر محموله​‌های غیر فله دریایی را حمل می‌​کنند.

حمل و نقل کانتینری ( حمل دریایی کانتینری) یا کانتینراکسیون یکی از مهم‌ترین فرایندهای انتقال و جا به جایی کالاهای مختلف است که برای سهولت بیشتر در حمل و نقل بخصوص در حمل و نقل دریایی وسایل استفاده می شود. حمل و نقل کانتینری امکان حمل دریایی بار و وسایلی که ظاهر ناهمگون دارند را فراهم می کند. 

برخی اقلام و تجهیزات برای انتقال از جایی به جای دیگر، قابل بسته بندی نیستند و شکل و ظاهر آن‌ها نیز نامتعارف است. از این رو آن‌ها را با استفاده از سیستم حمل و نقل دریایی کانتینری جا به جا می کنند که در آن این وسایل را به صورت یک واحد منفرد حمل می کنند. به این ترتیب هزینه‌های شما کاهش می یابند و در زمان شما نیز بسیار صرفه جویی می شود.

 

از خدمات کشتیرانی دریا تجارت ایمان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

حمل دریایی به صورت کانتینری از جمله حمل و نقل FCL و  حمل و نقل LCL از کلیه مبادی به بنادر داخلی و بالعکس
حمل دریایی توسط انواع کانتینرها با اشکال و ابعاد مختلف
حمل دریایی به صورت بار فله (Break Bulk)
حمل چند وجهی (استفاده از چند شیوه حمل جهت حمل محموله ها)
روش کراس حمل و نقل کراس استافینگ (Cross Stuffing)
این روش زمانی اتخاذ می‌شود که امکان ارسال کالا از طریق دریا به کشوری میسر نباشد؛ به گونه‌ای که کالا ابتدا از راه زمینی وارد بندر شده و سپس کانتینر آن به کشتی ترانزیت منتقل می‌شود.

جهت دریافت استعلام هزینه حمل و نقل دریایی کالا می توانید فرم استعلام قیمت حمل دریایی بار را تکمیل کرده تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند و یا با شماره 02191302468 تماس حاصل بفرمایید.

سوالات متداول

  • 1 حمل و نقل دریایی چیست؟

    حمل و نقل دریایی پر طرفدارترین روش برای صادرات یا واردات در تجارت دنیا محسوب می‌شود. شرکت‌های باربری آبی با شناورهای مختلف، انواع محموله را به بنادر بزرگ دنیا منتقل می‌کنند.

  • 2 انواع حمل و نقل دریایی کدام است؟

    روش های حمل و نقل دریایی چارترینگ، فله ای، حمل دریایی ترانسشیپ (Transshipment) و روش کراس استافینگ (Cross Stuffing) از انواع حمل و نقل دریایی برای تجارت محسوب می شود.

  • 3 هزینه حمل و نقل دریایی چقدر است؟

    قیمت حمل کالا با توجه به نرخ ارز متفاوت است که بهتر است برای استعلام قیمت هزینه حمل و نقل با شماره 02191302468 تماس بگیرید و یا فرم استعلام قیمت را تکمیل بفرمایید تا کارشناسان ما پس از بررسی با شما تماس بگیرند.

  • 4 مزایای حمل و نقل دریایی چیست؟

    هزینه پایین‌تر نسبت به روش‌های حمل‌ و نقل زمینی و هوایی و قابلیت جا به‌ جایی بار های حجیم و سنگین را باید مهم‌ ترین مزیت‌ های استفاده از روش جا به‌ جایی بار به صورت دریایی دانست.

  • 5 معایب حمل و نقل کالا از طریق کشتی چیست؟

    زمان‌ بر بودن را باید مهم‌ ترین عیب جا به‌ جایی کالا با کشتی دانست.

  • 6 چرا حمل و نقل دریایی ارزان است؟

    حمل و نقل با کشتی نسبت به روش هوایی یا زمینی ارزان‌ تر است زیرا کشتی‌ها، هزینه نگهداری و تعمیر کمتری دارند. زیرساخت‌ها و موانع مختلف برای ایجاد مسیر آبی نسبت به حمل و نقل ریلی یا جاده‌ای کمتر است.

  • 7 بیمه حمل و نقل دریایی چه خسارت‌هایی را پوشش می‌دهد؟

    بیمه حمل دریایی انواع خسارت را پوشش می‌دهد. خسارت خاص شامل حوادث غیرقابل‌پیش‌بینی مثل طوفان و شرایط نامناسب جوی هستند. خسارت عمومی نیز در قبال تصمیم ناخدای کشتی برای جلوگیری از ضرر و زیان بیشتر کاربرد دارد. برای مثال اگر برای جلوگیری از خسارت بیشتر، تعدادی محموله به دریا رها شوند، بیمه این ضرر را پوشش می‌دهد.

نظرات (1)

  • Image

    علی هاشمی

    دوشنبه, 03 اردیبهشت 1403 - 08:32:36

    سلام. وقتتون بخیر هزینه حمل بار از چین به بندرعباس تقریبا چقدر هست؟

  • Image

    مدیر سایت

    دوشنبه, 03 اردیبهشت 1403 - 09:50:32

    با سلام. وقت شما هم بخیر هزینه ارسال بار شامل موارد زیادی می شود که در قیمت تاثیر گذار است. از جمله نوع بار، وزن و حجم بار، مبدا شما کدام بندر در چین باشد و بسیاری موارد دیگر. جهت مشاوره لطفا با شماره 02191302468 تماس بگیرید تا کارشناسان ما شما را راهنمایی کنند. موفق باشید

نظر خود را بنویسید